بهترین زمان مقابله با کنه واروآ


بهترین زمان مقابله با کنه واروآ چه زمانی است ؟ قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است کمی با اکوسیستم کنه آشنا شویم .

کنه واروآ برای زندگی و تولید نسل نیاز به  بستر مناسب خواهد داشت ،حال ما باید این بستر هارا شناسی و زمان مناسب را برای از بین بردن بستر را بدانیم.
کنه واروآ برای رشد همچون دیگر حشرات در دمای بین 25تا 38 درجه و رطوبت بین 35 تا 60 درجه بهترین رشد و تولید نسل را خواهد داشت .
حال با توجه به وجود میزبان ( زنبور ) بهترین کار کنترل کنه واروآ قبل از رسیدن به دمای مناسب برای رشد است.
شاید تابحال برای بعضی از شما سوال شده باشد که چرا کنه در تابستان کمتر از زمستان است و دلیلش چیزی نیست غیر از موارد دمایی بالا، یکی از دلایل افزایش کنه در بهار و اوایل پاییز هم همین دما است. پس با توجه بر دانش این موضوع بهترین زمان برای مقابله با کنه واروآ قبل از بهار و قبل از پاییز است نه خود فصل های مشخص شده ، شما باید قبل از مناسب شدن بستر برای رشد کنه آن را کنترل و از تولید نسل جلوگیری کنید .

کنه واروآ در دمای بین ۲۵ تا ۳۷ درجه بهترین رشد خود را خواهد داشت ، حال این دما بهترین زمان برای تخم ریزی ملکه و پرورش لارو است.
زمانی که دما در کندو مناسب و مساعد برای تخم ریزی ملکه باشد این زمان به نسبت مناسب تر برای رشد کنه واروآ است .
یکی از دلایل اینکه کنه واروآ در تابستان و مناطق گرمسیر کمتر دیده می شود همین موضوع است ، کنه واروآ نسبت به دمای بالای ۳۷ درجه بسیار عاجز بوده و توان تحمیل این دما را ندارد ، در نتیجه در زمان اوج گرما کنه واروآ عموما در انتهای قاب ها به دلیل مناسب تر بودن دما دیده می شود.
بسیار از زنبورداران بر این باور هستند که اگر زنبور در انتهای قاب اقدام به ساخت حجره نماید و عموما این حجره ها نر بافت باشند کنه علاقه بیشتری به لارو نر خواهند داشت. یکی از مهمترین دلایل این موضوع مناسب تر بودن  دما در انتهای قاب ها و زمان کامل شدن زنبور نر است.
بهترین زمان برای کنترل کنه واروآ زمانی است  که دما در کندو  به حد نرمال برای  رشد کنه  نرسد ، در صورتی که قبل از متعادل شدن دما در کندو با کنه واروآ مقابله همه جانبه صورت پذیرد میزان رشد کنه در ابتدای فصل پاییز بسیار کاهش خواهد یافت  .
یکی از بهترین زمان ها برای کنترل کنه واروآ انتهای فصل تابستان می باشد .
در این زمان دما هوا و مقدار تخم ریزی ملکه بهترین زمان برای رشد کنه واروآ بوده و اگر زنبوردار در این بازه زمانی کنترل ویژه‌ای در خصوص کنه انجام دهد میزان کنه در پاییز بسیار بسیار کاهش خواهد یافت.
اگر زنبورداری نتوانست در بازه مشخص شده با کنه واروآ مقابله نماید باید در ابتدا فصل پاییز و انتهای فصل زمستان حتما باید با کنه مقابله نماید . ناگفته نماند عدم مقابله مناسب با کنه واروآ یعنی عدم رشد مناسب کندو و نداشتن جمعیت مناسب برای بهار.
یکی از بهترین راهکار های مقابله با کنه واروآ استفاده از بخار سرد اسید اگزالیک است.

❌ توجه : روش تصعید کردن اگزالیک اصلا مناسب این کار نیست، تصعید کردن اگزالیک مساوی با تلفات شدید جمعیت و لارو است.